CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

IM SUPER SYSTEM...tlg click ekkkk....

JantungKU BerDEGUP...if you pun sama...CLICK kat BANNER...

MaMa's CliCks..Love U All....

Tips buat SURPRISE!!!

Wednesday, February 16, 2011

Sungai Lui...

Korang pernah dengar nama Sungai Lui tak??????? Mungkin pernah kan..lebih2 lagi yang minat lagu Aizat..
Lagu yang bertajuk Sungai Lui tu memang dahsyatttttt...sedap sesangat...
Sebenarnya dah lama mama dok terpikir tentang lokasi Sungai Lui..mama rasa kat Selangor kot..
entah macam mana hari tergerak hati nak survey pasal Sungai Lui..
Emmmm..memang betul pun Sungai Lui tu kat Selangor..kat Hulu Langat..
Apa yang speselnya Sungai Lui ni sampaikan boleh menjadi ilham dan inspirasi buat Aizat..hingga tercipta lagu nan indah...ni yang musykil..bukan apa mama kan tak tau pasal tempat tu...



Menurut Wikipedia Melayu..Kampung Sungai Lui terletak di tepi Sungai Lui yang bercantum dengan Sungai Langat . Kampung Sungai Lui terletak di mukim Hulu Langat, Selangor Darul Ehsan, Malaysia.

Mengikut kata orang tua , nama Sungai Lui diambil sempena dengan nama orang asli (LUI) yang mula-mula mendiami kampung ini. Pada 1900an, peneroka tanah dari Bukit Nanas, Seputeh, Subang dan Kampung Kerinchi di Kuala Lumpur telah diarahkan berpindah oleh kerajaan kerana ingin menjadikan kawasan tersebut kawasan bandar. Penghulu Mukim Hulu Langat ketika itu, Encik Abdul Jalil telah membawa mereka ke Hulu Langat untuk dijadikan kawasan penempatan baru. Di sini mereka telah berpecah dengan menetap di Semungkis, Pansoon dan Sungai Lui.

Ketika itu, pedagang Cina juga datang untuk membijih di sungai sungai dengan mendulang. Terdapat juga cerita yang mana perkataan "LUIT" iaitu teloh orang Cina yang bermakna "DUIT" menjadi popular kerana banyaknya keuntungan dari mendulang bijih timah hingga perkataan itu menjadi sinonim dengan kawasan tersebut. Di samping itu orang asli yang sama sama meneroka juga bernama LUI, maka nama tersebut diambil dan disatukan dengan sungai yang mengalir di tengah tengah kampung ini.


Apa2pun layan la dulu lirik lagu ni..

Lirik: Sungai Lui

Pejamkan matamu untukku
Dengarlah dunia berkata-kata
Usah kau ragu di sini tempatmu
Walau berubah di mata kita tetap indah
Selagi kau masih percaya

Ketawa kecewa terpisah
Jalan yang lurus kian berhalang
Adakah semua ini yang ku inginkan
Ataupun hanya mengejar dunia semata-mata
Ku harap ku masih percaya

Adakah semua ini yang ku inginkan
Ataupun hanya mengejar dunia semata-mata
Ku harap kau masih percaya

Buka matamu
Biar aku memelukmu
Kita bersama masih muda masih mentah
Ku harap kau masih percaya

Selama ini selama ini
Selama ini selama ini
Selama ini selama ini
Selama ini

 
 
Pada mama lirik lagu ni penuh pengertian dan boleh diinterpretasi ke dalam pelbagai maksud dan individu...ia boleh jadi sebagai janji seorang kekasih kepada kekasihnya...ia boleh jadi janji seorang anak watan kpd tempat lahirnya dan ia boleh jadi lagu yang penuh bermotivasi..
 
Oklah sekarang kita layan lagu ni pulak...ermmm..mama tak pernah rasa jemu dengar lagu ni versi live dari Aizat....beshhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh.....
 

5 comments :

dwaty said...

suka lagu ni.... rasa tenang jer...

Anonymous said...

I got this web site from my buddy who shared with me regarding this site and now this
time I am browsing this web page and reading very informative articles here.


Here is my web site ... ltdlove.com

Anonymous said...

This study shows that progression of AIDS become rapid in the presence of negativity due to less social gathering and stress in
life. That is why we have dedicated this page to help you renew your spirit and perhaps have a few laughs too.
Aside from making your self blissful you also carry others to
be comfortable too.

Here is my web blog :: funny pictures animals together

Anonymous said...

You should be a part of a contest for one of the highest
quality websites on the internet. I most certainly will highly recommend this blog!


Also visit my web site celebrity news

Anonymous said...

Way cool! Some very valid points! I appreciate you penning this post plus the rest of the site is really
good.

Here is my homepage - plant biotechnology and genetic engineering

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MaMa's BloG HisToRy

PAPAnMAMAs' CHECKPOINT

Daisypath Anniversary tickers

Iklan