CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

IM SUPER SYSTEM...tlg click ekkkk....

JantungKU BerDEGUP...if you pun sama...CLICK kat BANNER...

MaMa's CliCks..Love U All....

Wednesday, December 10, 2014

Visualkan impian!!

Assalamualaikum

Hari ni mama dapat perkongsian yg penuh makna dari mentor bisnes dan idola mama..iaitu kak ieda..

Kak ieda nak kami visualkan segala impian kami..dan kami kena tentukan bilakah waktunya impian itu tercapai..

Iya benar sekali...ini bukan kali pertama mama dgr pendapat yg mengatakan kita kena visualkan impian kita.. tapi ini adalah kali pertama mama bersemangat nak buat..

Banyak sebenarnya impian..tapi mama persembahkan separuh drpdnya.. insha Allah mama akan sambung memvisualkan impian mama itu..

Kenapa kita perlu visualkan apa yg kita inginkan?
Ini adalah kerana adrenalin kita akan lebih memacu utk mencapainya jika kita dapat melihat sesuatu yg ingin dicapai..
Sebelum ini..mama byk mencatat apa yg mama mahu.. sebenarnya cara itu kurang merangsang keinginan kita..

Selepas kita visualkan..kita letakkannya di ruang yg jelas untuk kita dapat lihat semaksima mungkin..
Kerana lagi kerap kita melihatnya..lagi kita seakan dicabar untuk mendapatkannya..

Banyak cara utk kita visualkan impian.
Dapatkan gambar2 yg mewakili impian kita..lalu kita tampalkan di ruang yg kita ingini...atau kita juga boleh melukisnya sendiri..
Tapi saya tak pandai melukis... pasti ada kegusaran itu yg bakal timbul di hati mereka yg kurang berseni...
Segera tepis rasa itu..
Jika ingin lukis impian kita..lukislah dari hati kita.. usah hirau komen atau reaksi org lain.. percaya pada apa yg kita rasa..
Lagipun kita bukan nak masuk pertandingan melukis...hihi..
Cuba sedaya mampu..andainya tak mampu juga..carilah gambar objek2 yg boleh mewakili impian kita..

Ini apa yg mama lukis...


Bila mama tunjuk kat papa...
Bahagian family yg dia nampak dulu..huhu...


Thanks papa...mama tau papa akan sentiasa support mama..dan doakan mama...love you so much...
(Mohon feeling jap)

Kenapa mama tunjuk kat sini..
Bukan nk gebang..bukan nak cakap besar..
Tapi bagi mama semua berhak berimpian..
Jadi mama mohon doa dari semua... pasti ada doa dari kalian yg diterima Allah...

Mama dahulukan ucapan terima kadih yg tak terhingga..

Jom visualkan apa yg kita impikan..
Pastinya impian tersebut perlu dipacu dgn usaha, doa dan tawakal..
Segala yang berlaku adalah atas keizinan Ilahi...

Wassalam..


Wednesday, December 3, 2014

Benci ORANG curang!!!!

Assalamualaikum..

Ni nak story sikit...

Dulu...
Mama sikit punya kesian kat Dahlia (ni cerita bersiri lakonan Dira Abu Zahar, Hans Isaac dan Raja Ilya) sebab punya la teruk suami dia..time anniversary diorang..boleh dia pi mengaku curang.. curang pulak bukan curang biasa.. siap ke alam fana cinta dah laaa (faham naaaa)
Punya la baiknya Dahlia berkorban apa saja..even sempena anniversary Dahlia siap belikan rumah impian mereka..kononnya nak habiskan waktu cuti kat situ..tepi pantai... romantik...tapi hubby dia bagi pengisytiharan curang sebagai hadiah....gerammmm rasanya..geram bertambah geram bila curang dengan best friend sendiri..

Hari ni..
Mama tgk lagi cerita yg lebih kurang sama.. tajuknya Satu Hari (lakonan Remy Ishak, Sara Ali dan Rita Rudaini).. bezanya kali ni..si isteri yang curang..
Plot hampir sama..cuma tak tau la macam mana lagi sebab baru episod pertama. Tapi kejadian pengisytiharan curang ni pun terjadi pada hari anniversary..dan si suami iaitu Remy Ishak ni pun baru je beli rumah impian isterinya..dan menurut isterinya Rita Rudaini.. mmg dia dah curang to the max..dan pasangan curang pun kawan baik mereka..

Perasaan mama:
Mama mmg geram dan beremosi kalau tgk citer gini... dulu time mama marah lelaki yg curang pada isteri..ada member tanya..macam mn kalau isteri yg curang.. now.. mama yakin mama bukan memihak pada gender tapi mama memihak pada keadilan.. kalau wanita yg curang pun..mama mmg geram..
Jadi ini semua atas individu..

Walaupun jalan cerita melayu lebih kurang... tapi mama ambil tu sebagai isu biasa sbb apa yg ada dalam drama kebanyakannya adalah diambil dari isu masyarakat..

Jadi:

  1. sekarang ni mmg ramai yg curang dan tak setia
  2. sekarang dah kurang semangat setia kawan.. semua nak penting diri..
  3. setiap orang anggap material dapat membahagiakan hidup
  4. kurang komunikasi antara pasangan
  5. bertindak ikut nafsu...bila dah terlanjur baru gigit jari..
  6. bila hati dah tak sayang dan tidak menghargai.. segala yg baik yg diberikan oleh pasangan sudah tidak nampak nilainya
Ya Allah hebatnya godaan dunia... semoga Allah jauhkan kita daripada fitnah dunia..

Sekian untuk kali ini..nak gi beli minyak rambut papa... kbai...

Wassalam..

Resepi: Spaghetti bersama Telur Sotong

Assalamualaikum..

Ini cerita hujung minggu lalu..
Bangun pagi..tak tau nak buat sarapan apa..
Mata yg kuyu ini terpandang la bungkusan spaghetti..
ermmm jom berspaghetti je laaaaa...
Tapi....papa ngak sukaaa sgt...
ok... kita buat je..papa makan jugak sikit..boleh la buat alas perut... nanti kita fikir cara lain utk buat perut papa kenyang (beli nasi bungkus pun boleh..hihi)
Spaghetti ni feveret anak2..diorang dah lama suruh mama buat.. mama pun beli la apa yg patut..tapi buatnya je belum...sorry darlings mama...

Memandangkan ketika itu masih pagi..mama pun ambil keputusan utk tiru idea Chef Riz..
Tak perlu susah-susah.. PREGO kan ada..semudah 1,2,3


So...
Bermula aktiviti mama... mama just add satu bahan protein yg special iaitu... TELUR SOTONG.. tepuk tangan sikitttttt....

Mama sebenar geli je rasanya nak tulis tajuk entry ni resepi.. sbb mama guna yg ready made..tapi bila fikir..ok la kan.. resepi bagi yg naaakkkkk sgt masak utk keluarga tapi tak cukup masa atau sifat 'M' menebal dalam diri..korang faham kan 'M' tu apa kannnnn..... omputih kata lazy...hihihi.. so kita simple2 aje... simplemama je kannnnn...

Bahan-bahan

1/2 peket spaghetti
Sos Prego Cheese and Herbs (kecil)
Bawang besar didadu
Mentega
Mixed Herbs
Serbuk lada hitam
Garam
Sosej
Telur Sotong

Cara membuatnya
- Tumiskan bawang besar menggunakan mentega..kacau sampai naik bau dan kekuningan
- Masukkan telur sotong..kacau biar sebati.. goreng sehingga nampak separuh masak.
- Masukkan pula sosej..
- Kemudian masukkan Sos Prego Cheese and Herbs
- Masukkan air ke dalam tin sos tadi...tuangkan ke dalam sos yang kita masak tadi
- Kacau biar sebati..masukkan sedikit serbuk lada hitam
- Perasakan..jika tawar..tambah sikit garam
- Masukkan mixed herbs
- Bila nampak dah cukup masak..boleh la dihidangkan..
(jika ada sayuran pun bagus dimasukkan..contohnya sayur brokoli, carrot)

Senangkannnnn...


Telur sotong ni mmg best.... sesiapa sekitar kb leh contact mama utk dapatkan TELUR SOTONG...yummmy...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MaMa's BloG HisToRy

PAPAnMAMAs' CHECKPOINT

Daisypath Anniversary tickers

Iklan