CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

IM SUPER SYSTEM...tlg click ekkkk....

JantungKU BerDEGUP...if you pun sama...CLICK kat BANNER...

MaMa's CliCks..Love U All....

Monday, March 31, 2014

TIPS UNTUK SUAMI - Tugasan rumah

Salam semua...

Hari ni mama nk kongsi pendapat mama tentang apa yg ada dlm hati seorang isteri.. mama rasa para suami patut tahu..sebab ramai suami yg tersalah sangka dgn rungutan dan leteran seorang isteri.

Wahai suami2.. buka minda kejap dan cuba positifkan maksud mama ni.. ingat tau jika para suami tersalah sangka.. terasa hati dgn isteri...kesian si isteri tu kena tanggung dosa..jd cuba kaji cuba selidik perihal kenapa isteri merungut dan bermuka sedih ajerrrr..

Mama bkn nk suruh suami berganding bahu..bahagi tugas ke apa..sbb mmg dah byk dah slot motivasi.. usrah..ceramah..seminar yg bg guidelines utk suami tolong isteri buat kerja rumah...mcm basuh baju..lipat kain dll..
Alhamdulillah pd suami yg sahut cabaran dan tlg sama buat kerja rumah... itu mmg TERBAIKKKKKKK!!!!

Namun...hihihi masih ramai yg main cikucakkkk .. kdg tlg byknya tidak...huhuhu....

Itulah realiti... mmg ramai yg baca buku kekeluargaan..pergi dgr motivasi.. tgk filem keibubapaan.. tp bab aplikasi tu yg susaaaaaahhhhnyaaaa...

Ni mama nk bagi tips utk elak gaduh2...masam2.. golek2 atas katil...scene mulut itik semua....
Khusus utk suami yg mmg agak malas atau bahasa baiknya TIDAK ADA BAKAT NAK BUAT KERJA RUMAH.. mama kasi DO and DON'T..

Gini..situasinya jika isteri dah mula mengomel pasal letih atau banyak lagi kerja rumah yg belum beres....

DO
  1. just senyum.. sambil ckp "yang, makin terserlah keibuan ayang bila abang tgk ayang buat kerja rumah.. suka abang tgk".. (tp harus diingat kdg2 isteri akan mencebikkan mulut.. bkn dia rasa meluat tp itu sebenarnya nk cover hati dah berbunga).. seterusnya mulakan percakapan dgn dia..
  2. berbual mesra dgn isteri..itu tanda suami peduli keadaan dia skrg.. isteri mmg pantang tgk suami fokus pd tv, baca paper atau telefon..sdgkan dia sdg kalut uruskn kerja rumah...tp itu bkn bermakna suami tak boleh langsung buat benda lain... cuma jgn terlalu fokus..sekali sekali tegur la isteri tu.. cr topik yg membahagiakn dia...cnthnya isteri tu suka mkn abc atau cendol..ckp la "yang, lps ayang buat tu semua jom gi mkn abc..pastu round2 kejap..ukur jln"..
  3. peluk isteri..ckp sayangkan dia..thanks sbb jd isteri yg baik... contohnya time dia dok buat kerja pergi peluk slow2..jgn terkam nnt tak pasal2 awak kena penyapu..hihi..
  4. jaga anak2 dgn baik.. ckp dgn anak tentang ibu mereka yg bagus cnthnya "ala lololo..baby papa..cepatlah besar.. kesian mama buat kerja rumah sorang2.." atau "nnt bila adik dah besar jd mcm mama tau...mama rajin..selalu tolong kita buat mcm2".. ayat2 mcm tu mendamaikan isteri yg kepenatan sbb bg isteri itu luahan rasa suami..
  5. malas atau sibuk mcm mn pun jika tgk isteri bawa bebanan...tlg la bawakan.. cnth isteri nk jemur kain..of course le bakul kain tu berat..so ringan2kan la tlg angkat.. nmpk mcm suami yg caring sgt..
  6. Lepas settle kerja tu.. sapa la isteri..offer la nk tlg urut.. 2 minit pun cukup..don't expect yg isteri nk suruh awak jd tukang urut... time urut tu ckp la yg betapa beruntungnya awak ada dia...

DON'T
  1. jgn sesekali suami pun tunjuk emosi letih ke apa.. lebih2 lg jika isteri juga bekerja.. simpan kejap letih awak tu..tahaaaan..sbb ketahuilah isteri kamu juga sedang letih sbb baru balik kerja di pejabat dan skrg sambung buat kerja rumah..di hari minggu pun sama..sbb kerja rumah tak pernah habis..suami simpan kejap letih..bila isteri dah settle tugas2 penting boleh la nk bermanja ..nk urut2..
  2. jgn tambah derita..hihi..cnthnya isteri dok sibuk nk kemas atau sapu tp awak pergi buat sepah pulak...mcm letak brg bersepah.. baju tak letak dlm bakul... tuala tak sidai..
  3. cepat marah bila dgr isteri merungut..lebih parah lg keluar rumah pergi kedai kopi... terkuntang kanting isteri..buat kerja rumah..jaga anak lg..
  4. request mcm2.. kalau setakat air tu ok le.(isteri mmg kena tanya suami nak air ke tak ..tanda caring) ni tak dia pergi arah isteri buat mcm2.. kalau nak suruh pun..please tgk situasi..jika tgk isteri dah cool..awak boleh la mencelah
  5. tak hiraukan anak2.. secara total.. iya la kan..kesian la kalau anak2 dok buat sepah..sdgkan isteri baru je menyapu... cuba2 lah tegur anak2 tu
  6. pandang remeh pada kerja rumah.. jangan sesekali pandang remeh kerana kerja rumah adalah antara yg sukar.. kerana menuntut kepantasan..kecekapan..kecerdasan..kreativiti...

Itu adalah antara tips dari mama.. may be ada yg betul..ada yg salah.. may be masih ada banyak lg..tp itu aje yg mampu mama share hr ni...lenkali if mama ada idea lg..mama kongsi..

Apa2 pun saling membantu tu yg paling penting..jika tak mampu nk bantu dgn perbuatan..bantulah isteri dgn minda dan spiritual..
wahai suami..percayalah seorang isteri yg waras sanggup buat apa saja... cuma hargailah dia... dan angkatlah dia selayaknya.. semua itu bermula dgn komunikasi..
seorang isteri amat berlapang dada jika suami ringan tulang membantu..namun jika suami itu malas nk buat pun sebenarnya tak pe... isteri mmg boleh settle..TAPI..tolonglah guna pendekatan yg dekat dihati utk buat isteri bersemangat..

Tujuan mama bkn nk suami fikir yg isteri ni nk pujian je..oh tidak..isteri mmg ikhlas buat kerja rumah..cuma apa slhnya membahagiakan isteri sbb seorang lelaki yg baik adalah yg pandai jaga hati dan menjaga isterinya dgn baik..

mama juga berharap yg isteri jgn terbawa dgn emosi..bkn semua suami yg tak tolong tu tak salah kita.. tak endahkan kita..lelaki pun komplikated..nnt mama kupas isu tu lenkali

Seorang isteri juga. kena byk bersabar..tarik nafas .berwudhuk.. beristighfar byk2..nasib kita tak sama...suami kita pun tak sama..
Redha dan mengadulah pada Allah..

para suami..jadilah imam yg baik kpd seluruh ahli keluarga..bimbinglah, didiklah anak2 dan isteri..

Jom kita sama2 tarbiahkan diri kita.. agar jd hamba Allah yg lebih baik..jika semua memainkn peranan mengikut kehendak Allah..insha Allah bahagia hingga ke syurga..amin..

Segala yg baik itu dtg dari Allah..yg buruk itu dr kelemahan mama sendiri.. 

Tuesday, March 18, 2014

Kari Ayam Alahai Simple

Minggu ni mak mentua mama ngakkk ada di rumah.. perginya ke Melaka.. rumah adik kami..
Jadi bermula episod kalut dlm hidup.. iyalah sebelum ni semuanya ma (mak mentua) yg buat...ambil uyeeh kat sekolah..ambil iqy..masak..ambil dan hntr adik bongsu ke sekolah..kdg2 hntr adik yg sorang lagi pergi kerja...fuhhhh penuh jadual... thanks a lot ma...without ma kami karammmmmm... kelam kabut la jugak... papa mmg takleh tlg ambil anak2 sekolah.. so jauh tempat kerjanya...
Alhamdulillah.. bergilir ngan abah (pak mentua).. ngeh3x..ringan la sikit..bila dah ambil semua yg bersekolah... su (adik bongsu yg darjah 6) tlg jaga sampai la kami balik kerja pukul 5...
Jadi dlm seminggu ni mama byk masak la.. hihihi
Sblm ni pun bukan mama malas..tp bila balik kerja dah ada semua..Alhamdulillah la kan.. lagipun ma faham yg mama susah nk jaga Qysya..thanks ma..sob sob sob.

Cabaran memasak bkn apa..mama takut abah tak suka..ialah ma kan pandai masak..takut tak menepati kriteria... kalau papa..dia mmg redha je dgn masakan mama..paksarela makan..hihi

Alhamdulillah abah mkn je..hihi..
Tapi yg plg nmpk abah berselera mkn ialah bila mkn kari ayam...hihi... papa pun suka kannnn... jadi kerana itu mama upload gmbar dah resepi utk korang....

Mcm biasa..pesanan mama yg resepi ni utk yg baru nk belajar masak..yg dah pro tu sorry if ada salah kt mana2..

Resepi: Kari Ayam Alahai Simple

(1/2 ekor ayam ukuran sederhana dipotong)

5 ulas bwg merah- ditumbuk
2 ulas bwg putih- 1 ditumbuk dan 1 dimayang
1 inci halia- ditumbuk
Serbuk kari
Serbuk lada/ cili
1 kotak kecil santan
Terung
Garam
Perasa

Kemudian ambil bahan yg ditumbuk dan dilumurkan pd ayam bersama sedikit 2 sudu besar serbuk kari.. mama guna yg Adabi.. dan 1 sudu serbuk lada..gaulkan juga dgn sedikit garam..ketepikan..biarkan selama 10 minit..(boleh la goreng sayur dulu)

Seulas bwg putih dimayang halus..lalu ditumis bersama minyak..ambil 2 sudu besar serbuk kari dan 1/2 sudu besar serbuk lada..jadikan pes.. bila bwg garing.. masuk pes.. kacau sampai pecah minyak..
Lps tu masukkan pula ayam yg diperap td...biarkan seketika dgn api perlahan..biar sebati...
Bila mcm ayam tu masak lbh kurang 1/4 masak... masukkan santan..mama guna santan kotak je..mama guna yg Ayam Brand.. mama guna 1 kotak kecil..
Kacau.. kemudian masukkan air ..ukuran dlm 2- 3 kotak santan td..masukkan sikit2 air..sbb takut tercair...kacau sampai mendidih.. kena kacau tau takut berketul2 santan tu..
Lps tu masukkan sedikit garam..kalau nk taruk perasa..taruk la sikit..kalau nk campur terung ke ok la...kalau nk letak kentang make sure letak awal2 lg..time bubuh ayam lagi..sbb kentang lmbt empuk..
Ok ..dah siap... mama tak letak kulit kayu manis atau seangkatannya.. kalau korang nk up to you..


Itulah rupanya.. simple aje rupanya..sesimple penyediaannya..

Selamat mencuba..



Apa yang suami patut tahu tentang isteri

Assalamualaikum..

Semoga sihat walafiat ye semua.. negara kita pun masih dalam berduka krn MH370 masih dalam misteri kehilangan.
Doakan yg terbaik buat semua..

Pagi ni mama tetiba bersemangat di awal pagi utk tulis kat sini..
Dan isu hari ni pasal perkara yg patut suami tahu tentang apa sebenarnya yg difikirkan seorang isteri yg normal... kenapa normal... sbb mama nak ambil ruang lingkup pemikiran seorang isteri yg biasa, tidak mempunyai pendapatan sendiri atau pendapatan yg sederhana...dan yg penting suami juga org biasa2 dan berpendapatan sederhana..
Senang cerita average mama je la..hihi

Perselisihan berlaku selalunya kerana salah faham..
Kebiasaannya.. seorang isteri akan memahami keadaan kewangan keluarga.. keinginan hati sentiasa dipendam krn tak mahu membebankan suami.. apatah lagi jika si isteri ialah seorang suri rumah tanpa pendapatan.. menyedari diri tak menyumbang dr segi kewangan..isteri sentiasa menahan kehendak diri..selalunya anak2 lebih diutamakan.. kalau nk minta duit dr suami pun kerana nk dptkan sesuatu bg pihak anak2..
Salah satu sebab perselisihan berlaku apabila melihat suami berbelanja utk diri sendiri... mungkin jika suami hanya membeli dalam kadar yg biasa utk keperluan, isteri tidak akan berkira..
Tapi jika sudah terlebih sedikit.. perkara yg terlintas di fikiran seorg isteri ialah pembaziran.. "ermmm ..lebih baik simpan utk anak atau utk beli brg kat rumah"... itulah yg berada di minda seorang isteri..
Tapi selalunya si isteri sentiasa memendam apa yg difikirkan tanpa menyedari riak wajahnya sudah menjadi keruh dan tak ceria.. si suami yg melihat akan membuat andaian dan terus bertanya..
"Kenapa ni"
Bila aje suami bertanya..isteri ambil peluang utk cakap apa terpendam tp masih berunsur kiasan..
"Perlu ke beli byk tu bang"
Suami yg dgr si isteri dah mula komen..
"Kenapa pulak?"

Bila isteri lihat suami mcm selamba nak berbelanja...isteri yg mmg mempunyai keinginan akan terasa hati..dlm hatinya akan berbalam dgn pertanyaan ..kenapa suaminya hanya beli utk diri sendiri? Kenapa tidak dipelawa utk dirinya juga? Perlukah beli benda yg punya kegunaan yg sama sampai dua tiga..? Apa salahnya sekadar bermanis mulut mempelawa utk menghadiahkn utk isteri?
Lalu bila suami tak offer..isteri cuba pancing..
"Yg ni pun cantikkan utk saya"
Bila aje dgr ayat mcm tu suami segera buat andaian..
"Patutlah masam... tak puas hati la tu abg tak beli.. ni yg malas nk beli brg sama2 ni."
Tahukah kamu wahai suami di kala itu hati isteri sudah tergores..
"Abg ni kalau saya tak ckp... abg senyap je.. selalu aje nk brg kena minta..tak pe"

Suami mula bermasam muka dan mula menyindir..

"Iya la..nk buat mcm mn..abg ni tak pernah beli apa2 pd awak tanpa diminta dulu"..

Tahukah wahai suami..di saat ini hati isterimu sudah hancur.. hancur bukan krn kepingin brg..tp hancur krn suaminya tak mengerti niat sebenar..

Di sini mama perincikan niat sebenar isteri;

  1. Isteri sbnrnya nk halang suami dr belanja benda yg tak perlu
  2. Isteri nk suruh suami berjimat dikala ada duit lebih..bkn tak kasi beli brg kesukaan suami cuma berpada2 la..
  3. Isteri bkn nk pun brg yg sama mcm suami tu... dia cuma nak suami ingat dia...apasalahnya pelawa..percayalah isteri akan tolaknya jika suami pelawa dr awal..krn isteri tahu ekonomi suami
  4. Isteri ni selalu berkias.. jd bkn niat dia nk jeles ke apa dgn suami


Mama tahu para suami akan ckp yg isteri mmg ada niat nk brg tu..
Jawapan mama... iyaaa mmg nak ..siapa yg tak nak brg baru..cantik..tambah pula dah lama tak dpt apa2.. TAPI..isteri tak akan merengek kalau tak dpt sebab isteri masih tahu keutamaan.. isteri hanya akan terus pendam keinginan...
Yang suami pula kalau betul ada duit lebih..beli2kan lah utk isteri..gembirakanlah hati mereka.. walaupun brg tu hanya murah..
Jika mmg tak cukup duit. Beli apa yg perlu..
Kenapa mama ckp macam tu? Sebab dr pemerhatian, para suami gemar membeli brg kegunaan utk diri sendiri sahaja..tetapi isteri suka beli barang yg boleh digunakan utk semua ahli keluarga..
Apa2 pun yg penting jika berpeluang perjelaskan isi hati masing2.. kena berlapang dada terima kritikan...
Semoga perhubungan suami isteri dan anak2 akan diberkati Allah...
Berdoalah pada Allah agar kita saling memahami .. krn manusia sentiasa menyalahtafsir sesuatu.....tetapi Allah Yang Maha Mengetahui...




Monday, March 17, 2014

Cinta Lima Lupa Lima

Assalamualaikum wbt

Selamat malam.. sudah tidurkah korang semua.. mama nak sangat tidur.. badan dalam keadaan tak pasti.. iya mama pun tak pasti.. mata belum mahu menutup tapi minda sudah separa sedar..
Melihat 2 anak syurga sudah melelapkan mata...ermmm tinggal seorang lagi iaitu Iqy yg masih bermain dlm dunia imaginasinya.. mungkin keadaan Iqy yg belum tidur turut sama membantutkan keinginan tidur mama...
Dalam keadaan begini fikiran mama sedikit sebanyak masih mengingat kembali perbincangan ilmuwan Islam dalam Semanis Kurma tadi. Tentang harta dan cinta.. mana yg penting?
Bagi mama cinta yg berpaksi ajaran Islam akan menjadi indah.. ia akan merangsang individu utk menjadi lebih baik, bertanggungjawab dan soleh.. harta juga penting krn ia akan menyuburkan cinta.. kerana ada harta seorang ayah boleh memberi nafkah pada isteri dan anak2.. krn ada harta seorg muslim bisa menginfakkannya ke jln Allah..
Cinta dan Harta nyata ada simbiosisnya.. kita mencari harta krn cinta.. cinta boleh tersebar krn ada harta.. cuma sebagai muslim jangan pernah lari dr jalan Allah..insha Allah cinta dan harta akan saling melengkapi..
Dalam perbincangan tersebut terus dipanjangkan dgn satu pesan Rasulullah S.A.W.
Sabda Rasulullah S.A.W. berkisar tentang akan dtg kpd nanti kpd umat baginda yg akan mencintai lima perkara dan melupakan lima perkara iaitu:
  1. Mencintai dunia dan melupakan akhirat
  2. Mencintai kehidupan dan melupakan kematian
  3. Mencintai rumah2 besar dan melupakan kubur
  4. Mencintai harta benda dan melupakan hisab (ada pembalasan atas setiap amalan)
  5. Mencintai manusia dan melupakan Penciptanya (Allah SWT)

Mama rasa kita sudah mencapai zaman yg dimaksudkan Rasulullah itu.. kita sudah melampaui batas..sudah sampai zaman di mana kita lebih mencintai dunia drpd akhirat..

Terlalu byk contoh yg berlaku dlm kehidupan kita sekarang. Sebagai contoh,

  1. Kenapa kita bangun pada waktu pagi? Adakah kerana ingin bersegera dalam menunaikan solat Subuh atau bergegas ke tempat kerja?
  2. Pernahkah terjadi di mana kita merancang untuk ke sesuatu tempat selepas waktu Maghrib. Sebelum waktu Maghrib sudah bersedia dgn wudhu'. Iya mmg terpuji menyegerakan solat..tapi kenapa kita hanya menyegerakan solat hanya ketika kita ingin berpergian.. kenapa di waktu santai kita hanya membiarkan sahaja waktu solat berlalu dan solat di hujung waktu? 
  3. Di saat sakit, nazak, kematian atau acara tertentu..bacaan Yasin berkumandang .. Alhamdulillah.. tapi kenapa hanya mengaji al-Quran pada waktu2 tertentu sedangkan setiap hari kita perlu membacanya tanpa mengharapkan waktu2 tertentu dan surah2 tertentu..
  4. Kita hanya bersolat hajat dan memohon doa apabila kita perlu dan merasa terdesak.. sebagai contoh..di minggu peperiksaan, sewaktu sedih, waktu mendambakan sesuatu.. tanpa kita sedar yg sepanjang masa dan ketika kita wajib berdoa dan memohon drpd Allah kerana kita hambaNya..kita tak punya apa.. kita hidup pun atas belas ihsannya. Tadahlah tangan..mohon daripadaNya apa saja.. usah fikirkan apa yg kita mahu tapi fikirkanlah KEKAYAAN ALLAH yang mampu memberikan apa yg kita mahu dan apa yg tak pernah terjangkau oleh kita.
Iya terlalu banyak yg kita lakukan hari ini menunjukkan kita mementingkan dunia daripada akhirat.. sedangkan hidup di dunia hanya sementara,,akhirat jua kekal abadi...mama bukan membicarakan sesiapa..itulah juga mama.. mama hanya manusia biasa ..yang lemah..jiwa berkobar segalanya demi ALLAH..namun tindakan dan pemikiran masih ampuh... 
Kerana itu..luangkan masa mendengar bicara ulama.. semoga ada jua yg bisa terlekat di hati.. supaya dapat membetulkan perjalanan kita menuju jalan Allah..

Semoga kita sentiasa ISTIQOMAH dalam hidup.. terus kuat dan yakin... berjuanglah demi kebahagiaan di dunia dan di akhirat.. Hulurkan tangan andai kita di atas..bimbinglah yang tersayang agar seiring menuju jalan Allah..hingga ke JANNAH.. Andainya kita masih di bawah sambutlah tangan yg dihulurkan pada kita.. usah berpaling lagi..jangan ditepis lagi kerana kita perlukan sokongan utk bangkit..bangkit menegakkan yg HAQ dan melenyapkan yg BATHIL..

Sesungguhnya Allah sayaaaanggg kita.. kerana itu kita diuji... hidup ini ANTARA GARISAN.. usah takbur..usah riak.. syurga ALLAH itu LUAS.. untuk semua yg beriman.. semoga kita bisa menjadi salah seorang PENGHUNINYA.. Amin ya rabbal alamin.



Sunday, March 16, 2014

Satu rahsia elak cemburu kepada suami..

Assalamualaikum..

Hari ni mama nak kongsi satu rahsia elak curiga kepada suami...
Curiga, sangsi, tak percaya tu semuanya sama aje...

Pada mama curiga ni hadir dari dalam jiwa dan hati seorang isteri kerana antara sebabnya:

  1. jenis perangai isteri yg suka control suami
  2. sikap suami yg mendatangkan kesangsian.. mungkin kerana dilihat suami terlalu mudah mesra dgn perempuan lain
  3. suami suka keluar rumah dgn kawan2
  4. suami selalu aje pergi jauh2 utk jawab telefon
  5. suami suka bawa masuk telefon dlm tandas
  6. suami buat password utk buka telefon
  7. suami selalu hantar isteri dan anak2 balik kampung tp dia tidak
  8. terlalu kerap outstation
  9. officemate suami ada yg terlalu menggoda
  10. selalu balik lewat
  11. suami sudah tak mesra macam mula2 kawin
  12. suami suka marah2
  13. suami suka puji perempuan lain
Aihhh banyaklah yang menjadi alasan untuk seorang isteri curiga pada suaminya. tapi harus diingat kecurigaan yg melampau tak elok.. sebab kadang2 semua tu hanyalah imaginasi seorang isteri yg takut ditinggalkan suami atau diduakan. 
Walaupun memang ada betulnya sebab di atas.. seorang isteri tidak boleh meletakkan syak wasangka tanpa usul periksa..seorang isteri kena bijak dalam mengendalikan masalah.. ewahhhh sedap aje mama cakap... cuba terkena..baru tau.. hihihi... apa pulak tak pernah terkena...mama mmg seorang yg kuat cemburu...
iya mama tau mmg salah... kerana itu mama sentiasa berusaha utk menghindarkannya..
Mama lebih suka tanya terus daripada papa... lepas mama buat kajian la..sama ada boleh diterima atau tidak alasannya...kikiki

Hari ni mama nak kongsi satu je tips utk elak curiga yg melampau... Bahaya tau curiga yg melampau kerana boleh buat kita tak senang duduk...keresahan...tekanan.. hilang kawalan diri..kemurungan ..malah ada yg kalau tak kuat iman boleh bawa kpd mencederakan diri sendiri dan pasangan.. 

Apakah tipsnya..

Senang aje....

BUAT DIRI KITA SIBUK..

Kebanyakan kes yg melibatkan kecurigaan kepada pasangan adalah disebabkan kita terlalu suka berfikir ke arah itu..
Jadi elakkan...
Buat la kerja selalu...
Cari hobi agar tiada masa terbuang dgn termenung...
Dan yang paling best guna ruang senggang itu untuk BERNIAGA ....

Percayalah dgn berniaga..kebanyakan otak kita digunakan secara produktif... kita sentiasa berfikir jalan dan inisiatif utk maju dan mendapat keuntungan...jadi dah tak de masa nak fikir benda yg tak sepatutnya...

Namun berniaga dgn terlalu serius pun bahaya juga... jika kita letak keutamaan pada kerja atau berniaga sehingga melupakan tanggungjawab utama sebagai isteri dan ibu...kita sebenarnya menempah tiket kehancuran..Jadi berpada-padalah... kerana itu Islam melarang hambanya dari melampaui batas..

Jadi kepada sesiapa yg ada banyak masa terluang... anda ialah seorang suri rumah yg ingin mecari tambahan pendapat...ANDALAH ORANG YANG MAMA CARI.. hanya bermodalkan RM100..realisasikan setiap impian.... hanya ketekunan dan azam yg kuat boleh membantu kita... Berdoa kepada Allah moga dipermudahkan...

Jom bersama mama menjana pendapatan yg menguntungkan... 
QMG menjanjikan keindahan buat kita semua...

What's app mama di 019-9615469

Buktikan....




Mati di Konsert Akhir Zaman..

Baru je dua hari lepas 14 Mac 2014.. 5 remaja kita meninggal di Konsert..yg menyedihkan 3 daripada Melayu dan beragama Islam...

Speechless.. apo nak dikata.. jujur mama mmg tak tahu pun ada penganjuran konsert puaka tu.. hinggalah terdengar kat tv dalam berita Awani 501 pasal kematian tu...ye terdengar sebab pada masa tu mama dok seterika baju..hihi..tv pasang sebab telinga still boleh dengar..bukan apa tunggu update news pasal MH370...

Apa lagi bila aje dengar berita yg tak sedap didengar tu..mama pun terus ke depan tv.. Pemberita Aswad yg melaporkan..
Alahai.. kenapa la konsert macam tu dianjurkan.. mmg sah2 tak mengikut ajaran Islam.. Itu mmg mama tak boleh komen sbbnya..mmg banyak pun acara yg dijalankan kat negara kita ni tak mengikut ajaran Islam yg sebenar.. tap sekurang2nya bukankah kita sedang dalam kekalutan sekarang ni..MH370 tak jumpa2 lagi... terbaru dikatakan telah dirampas...
Adoyaiii..dalam sedih2..boleh pulak konsert berskala besar dan yg boleh menjahanamkan bangsa dan agama dijalankan...
Sedih..mmg sedih... dalam ramai2 orang dok sembahyang hajat nak minta belas ihsan Allah semoga dipermudahkan pencarian MH370... kenapa perlu kita menambahkan kemungkaran Allah... nak cabar Allah ke???? usah mimpi la... Bersyukurlah Allah dah bagi kehidupan... dah bagi nyawa.. kenapa dimungkari lagi nkmat Allah...

Melihatkan anak2 remaja... mmg menyedihkan..pathetic... inikah gambaran pemimpin kita???? apakah remaja yg berkiblatkan hiburan nak dijadikan khalifah???

Ya Allah..ampunilah dosa kami...

Wahai anak2..janganlah engkau mengaibkan ibubapa engkau dan diri sendiri.. mengapa engkau buka aib sendiri sedangkan Allah sentiasa menyembunyikannya????

Mama sebagai ibu mmg tak boleh lari dari memikirkan perasaan ibubapa anak remaja yg meninggal dunia kat konsert tu... Nauzubillahiminzhalik...

Ya Allah Ya Tuhanku..janganlah Engkau pesongkan hati kami setelah Engkau berikan kami hidayah dan petunjuk...Terimalah taubat kami...

Tuesday, March 11, 2014

DHIA ARDINI COSMETICS

Terhangat di pasaran ye

Kosmetik Dhia Ardini.. keluaran bumiputera.. disahkan oleh KKM..


Sabun Collagen 50gm RM30

Toner Collagen 30ml RM20

Foundation Extragebu 5gm RM30

Night Cream Extragebu 5gm RM30


Semua yg di atas boleh didapati dalam pek percubaan dgn hanya RM90. 

Untuk mendapatkan DHIA ARDINI. Boleh la 

What's app di 01117909711
Sms dan call di 0199615469



Elakkan mandul yang abadi..

Assalamualaikum...
Selamat pagi..semoga pagi ini ceria dan memberi keberkatan.. pohon banyak doa sbb Allah Maha Kaya dan Maha Pemurah..
Pagi ni mmg hebat tapi penuh cabaran buat mama dan papa.. princess kami, Qysya kurang sihat..jadi semalaman meragam.. jd kami agak kelewatan pagi ni.  Abg2 yg soleh tu pun nak tumpang meragam.. ermmmmm cabaran..
Marah? Ermm mmg la..mama kan garang.. tp kena berpada sbb kalau marah melampau lagi teruk jadinya...

Anak2 amanah yg besar drpd Allah.. ujian yg akan dipertanggungjawabkan. Ibubapa yg terpilih utk memikul amanah ini kenalah byk bersabar krn kalau berjaya..insha Allah penuh rahmat Allah lah kita...andai gagal..azab lah kita..

Firman Allah dlm surah At-Taghabun (64:15)
"Harta benda dan anak-anak kamu hanyalah ujian dan di sisi Allah ada pahala yang besar."

Rasulullah SAW diberitakan telah bersabda; "Tahukah engkau siapakah orang yang mandul?"
Berkata para sahabat, "Orang yang mandul ialah orang yg tidak punyai anak."
Lalu Rasulullah SAW berkata: "Orang yang mandul ialah orang yang mempunyai ramai anak tetapi anak-anaknya itu tidak memberi kemanfaatan kepadanya sesudah ia meninggal dunia."

Masya-Allah.. sesungguhnya itu lebih berat daripada tidak mempunyai anak..
Sebenarnya mama ingin berkongsi kisah bagaimana hadis di atas cukup memberi kesan kepada seseorang yg rapat dgn mama..

Andainya mama mengatakan yg mama memahami perasaan org yg tidak mempunyai anak pastinya ada yg berkata..mama hanya berkata2 manis utk menjaga hati.. ye.. Alhamdulillah mama dan papa dianugerahkan Allah, 3 zuriat yg sempurna.. bersyukur pada-Mu Ya Allah..kami juga tidak perlu menunggu lama utk memperolehi cahaya mata pertama kami, Amal Musyreef.
Sesungguhnya mama faham kerana mama dikelilingi oleh ramai kesayangan mama yg tidak mempunyai anak.. mama mendengar ada di antara mereka digelar mandul.. diumpat dan disindir. Mama juga pernah melihat mata yg sayu seorang ibu yg menahan sebak tatkala anaknya digelar mandul.. mama juga merasa bagaimana hati ini disiat kerana terdgr kata2 tajam hinaan .. mama juga pernah memendam dendam krn mendengar org yg kita syg disindir hanya kerana tidak punyai anak..
Ya Allah.. sakitnya hati ini..pastinya luka insan yg mengalaminya itu lebih pedih..

Hadis di atas pertama kali mama mendengarnya dr insan yg cukup rapat dgn mama iaitu kakak mama sendiri.. 7 tahun mendirikan rumahtangga.. pelbagai ayat2 'keramat' yg telah didgr.. semua itu ditelan sahaja..
Namun pada suatu hari, ketika mama berjumpa dgnnya, dia kelihatan ceria.. apabila ditanya kpdnya dia menjawab, "Dik, kakni belum mandul"
Terkejut mama bila tiba2 aje isu itu keluar..
"Kenapa ni kakni? Ada sesiapa ckp yg tak elok ke?"
"Tak, tadi ada ustaz cakap yg orang mandul ialah orang yg punya anak tapi anak dia tidak mendoakan dia bila dia mati.. kakni tak mandul..sbb kakni tak de anak".
Mama terkelu.. jujur itulah pertama kali mama mendengar hadis itu.. maaf kerana mama mmg tak ingat ustaz mana dan dr rancangan mana.. namun mama berdoa semoga Allah beri rahmat pd beliau krn dari ceramahnya ada jiwa yg pulih semangatnya. Mama lihat tiada air mata yg mengalir seperti biasa apabila topik tiada anak diutarakan..Subhanallah..
Peristiwa itu berlaku dah lama..Alhamdulillah kakni telah dikurniakan seorang cahaya mata yg comel bernama Anis Naurah..

Kakni dan Anis
Namun itulah yg kami pegang.. andainya kami terdengar di mana2 ada yg menghina seseorang yg tidak mempunyai anak..kami hanya tersenyum..hanya Allah yg boleh membalas cercaan mereka.. hanya Allah yg layak tentukan siapa mandul siapa tidak.
Kami sekeluarga mmg cukup menentang penghinaan terhadap wanita yg tidak mempunyai anak..Alhamdulillah kami bukan sebahagian dari mereka kerana Allah telah menguji ramai dari adik beradik dan ahli keluarga kami yg tidak punya anak atau lambat punya anak..jadi kami lebih memahami situasi ini.. sesungguhnya ujian dr Allah itu boleh membentuk pemikiran dan peribadi kita agar lebih positif dan sensitif dgn masalah org lain..

Jadi kepada yg tidak punya anak, masih belum punya anak, tak ada potensi punya anak lagi..sesungguhnya Allah sayaaaanggg pada kalian..kalian diuji dgn ujian melibatkan perasaan.. kalian mmg kuat.. percayalah...
Kepada yg kuat berusaha teruskanlah..bertabahlah.. dan redhalah dgn segala dugaan.. para suami genggamlah tangan isterimu itu..peluklah..ringankan beban..percayalah yg kesedihan isterimu kerana tidak dapat memberikan kamu zuriat lebih besar daripada kesedihan mereka tidak punya zuriat..kerana bagi seorang isteri, menghadiahkan zuriat buat suami adalah segalanya.. jangan pernah lari dr isterimu...jgn pernah perlekeh usahanya.. jgn pernah beri tekanan pdnya. Ingatlah setiap sesuatu datang dari Allah.. beristighfarlah.. mohon darinya..Allah tidak pernah berjanji setiap yg berkahwin akan dikurniakan zuriat.. pasti ada hikmahnya..

Kepada mama dan papa sendiri dan juga seluruh ibubapa yg dikurniakan anak..jagalah anak2 dgn baik. Jadikan mereka khalifah Allah yg berbakti pada Islam.. usah harapkan anak2 utk jaga kita..bagi duit kat kita.. cukuplah mereka ikut al-Quran dan as-Sunnah.. biarlah keinginan utk mereka berbakti itu hadir kerana Allah..bukan krn adat atau paksaan kita..

Ingatlah hanya 3 perkara yg jadi bekalan di akhirat iaitu amal jariah, ilmu yg dimanfaatkan dan doa anak2 yg soleh..
Semoga kita bahagia di dunia, kaya di akhirat dan tidak mandul di akhirat..

Amin...



Monday, March 10, 2014

HARUM MALAM...TERBAIK!!

Assalamualaikum....

Hari ni mama nk tunjukkan kat korang 1 produk yg cukuuuuuppppp laris...mmg diyakini..al-maklum la dah 7 tahun di pasaran...

HARUM MALAM....

Produk kesihatan yg dikhusus utk wanita...semua wanita kecuali kanak2 dan wanita mengandung..
Yg lain beressss semua... yg menyusu don't worry... yg dlm pantang lagi elokkkkk....


Rumusannya daripada ekstrak ros, ekstrak sireh, buah tin, kismis, madu, goji, limau purut, strawberi, pueraria mifrica, kayu serapat, buah delima, manjakani, pueraria lobota dan senna..

Keistimewaannya byk, antaranya;

  1. Menambah tenaga dan mengatasi masalah vigina kering
  2. Membantu mengetatkan dan menganjalkan vigina
  3. Meningkatkan sistem ketahanan tubuh serta menstabilkan hormon
  4. Mengurangkan tekanan
  5. Membantu menganjalkan kulit
  6. Mengurangkan kedutan
  7. Membantu membunuh bakteria dalam saluran kencing serta mengatasi masalah kerap kencing
Korang boleh dapatkan drpd mama.... mama dah guna dan mmg BESTTTT!!!

So hubungi mama melalui what'sapp di no 0199615469
Atau boleh juga sms ke 01117909711..
 
Harganya... mama jual 
satu botol = RM33 termasuk postage
3 botol = RM90 termasuk postage...

Sesungguhnya yang baik itu dtg dr Allah.. namun kita tetap perlu berusaha..yakini Allah.. insha Allah berkesan...

PRAY FOR MH370

Assalamualaikum..

Dah 3 hari peristiwa pesawat MAS MH370 dilaporkan hilang..
Hari ni..setakat ini belum ada apa2 perkembangan yg didedahkan oleh pihak yg berkaitan.. Entahlah..kalau tgk laporan pun..hasilnya masih sama...
Gambar yg keluar ikut tv pun sama...komen pun lebih kurang sama... walaubagaimanapun mama percaya semua pihak sedang sedaya upaya menyiasat dan mengkaji demi merungkai misteri kehilangan pesawat tersebut..
Mengikut laporan terkini.. beberapa waris penumpang ada menghubungi telefon milik penumpang pesawat tersebut.. mengejutkan terdapat bunyi bunyi deringan masuk tapi tidak diangkat...
Semoga kes ini akan dapat diselesaikan dgn segera.. marilah kita semua berdoa.. Doa adalah senjata terbaik buat kita..
Semoga waris penumpang MH370 tidak putus asa dan sentiasa cekalkan hati.. selagi belum ada sebarang berita rasmi..selagi itu HARAPAN sentiasa ada.. Namun kita kena bersedia utk menerima apa2 sahaja kemungkinan.. serahkan pada Allah kerana segala yg ada di langit dan di bumi milik Allah..
Mungkin kita tak tahu di mana mereka.. kita tak dapat mengesan mereka..namun percaya Allah Maha Mengetahui... dan hanya Allah Yang Maha Arif Lagi Bijaksana...
Sesungguhnya segala yang terjadi adalah ujian dari Allah..mohon la taubat dari Allah..dengan beristighfar..Astaghfirullah al-'adzim.. itu adalah ubat segala penyakit..
Mungkinkah umat manusia sudah terlalu TAKBUR dan RIAK dgn teknologi yg ada sehingga merasa diri sudah terlalu hebat sehingga lupa setiap sesuatu itu datang dari Allah..

Ingat setiap yg terjadi adalah peringatan dari Allah..
Di bawah ni adalah 2 share dari FB.. yang mungkin boleh dijadikan renungan....
Innalillahiwainnailaihiraajiuun...











Sunday, March 9, 2014

DAFTAR PERCUMA untuk jadi Jutawan!!

Ini bukan omongan kosong.. ini realiti..
Berdaftar secara percuma.. anda akan melalui dan merintis jalan kejayaan..

DAFTAR SEKARANG!!!!

KLIK DI SINI

Cepat cepat cepat.. daftar sekarang utk kejayaan hari esok...

Saturday, March 8, 2014

Modal RM100.. untung berganda2

Hari ni mama nk cadangkan satu pelaburan yg BERBALOI. Benda ni mmg tak boleh buat mama tidur..asyik dok teringat aje...
Kenapa??????? Ok ok..mama will tell you.... free aje consultation dia..
Jom bersama mama bina networking...

Marketing plan adalah utk mencari rakan business..

Ia mcm ni ....
Ada 3 plan..yg plg minima RM100...





Secara sedap cakapnya..mmg yg plan RM300 dan RM700 mmg hebat.. kerana lebih cepat kita merasai komisennya..
Namun mama faham yg bukan semua org boleh menerima bisnes macam ni jadi RM100 pun adalah permulaan yg baik utk yg ingin BERUBAH...

Jom jenguk2 dulu.. pastinya plan pemasaran ini mmg HEBATTTTT.... klik di sini

Cepat..cepat..

Friday, March 7, 2014

REDMUMMY ajar matematik kat Hanez Suraya..

Adoiii..kelakar gila kak Red ni...seperti yg kita tau kak Red ni mmg suka aje direct tu the point..mmg telus.. mmg tak suka org yg konar2 .. kaki spedo dan propa.. haha... that's why ramai yg suka..
Oh ya..korang dah baca kronologi HS LM dan MrR tu kat blog RM?
Kalau dah lucu kannnnn... time mama baca tu mcm2 perasaan ada..lucu ada..marah ada..geram pun ada..kelakar ada.. rasa geli pun ada..eeeeee...
Mmg mama setuju sgt dgn kak Red.. Hanez dan Romie ni apa kes.. ckp mcm lidah biawak..bercabang..kejap gitu..kejap gini.. kejap ginu.. eh ada ke ginu??? Hentam saje la..
Date perkenalan bercanggah ..setiap kali bg statement..berubah.. tak tahu mn satu yg betul.. apa ke lurus bendul sgt diorg ni..kalau nk menipu ..rancang la elok2.. x pernah tgk movie ke? Apa fungsi peguam korang tu.. atau peguam tu pun sbnrnya dlm hati sokong liyana..sbb tu tak buat trick elok2.. hihi..
Kak Red patut berdepan dgn mereka la.. baru la ilmu matematik tu dpt diserap dgn berkesan..
Sebab Allah suruh sgt bercakap benar..walaupun pahit... sbb dari satu penipuan akan berkembang jd penipuan yg lain...Nauzubillahiminzhalik..


Thursday, March 6, 2014

Pertama Kali Suka HANEZ SURAYA..

Nampak tajuk entry mama ni..mama harap jangan ada yg bengang dan lambung laptop..telefon or whatever...
Bila ramai yg kutuk Hanez sebelum ni..mama tak campur pun...tak kisah la.. semua orang ada perangai tersendiri..tapi bila timbul kisah hati berdarah yg sedang LIVE bersiaran di alam realiti ni.. mama mula macam... alahai Hanez...alahai... tension..kenapa buat orang macam tu.. even kamu berdua saling IKHLAS bercinta..do respect orang lain terutama si isteri kpd boyfriend kamu yg perfect tu... dan si suami pun ..alahai...kenapa kamu terus HIGHLIGHT sisi gelap seorang lelaki????

Sebelum ni byk isu tentang Hanez tp mama tak kisah kerana pertama kali mama tengok lakonan dia... mama yakin dia boleh pergi jauh kalau dia diberi peluang...

Pertama kali mama melihat dia berlakon dalam "ANTOLOGI CINTA BUAT RANIA" ....dia jadi bestfriend kpd watak utama cerita tu iaitu IRMA HASMIE... mmg best..tak kaku pun.. walaupun time dia tak secantik sekarang..tak kurus sgt..tp lakonan mmg setanding Irma.. walaupun masih baru...
Mungkin nasib dia tak berapa bagus.. lama tak tgk..ada pun watak kecil.. tup tup dua tiga tahun semakin dikenali...tp saat dia dikenali.. dia dikenali dgn pelbagai gossip.. seksi la.. Amy Search terasa hati la.. bercinta ngan Awi Rafael la..
Kemudian jadi duta Aura White.. lagi la orang tau.. tapi walaubagaimanapun namanya masih belum kebabooommm sebab ramai lagi yg tak kenal terutama bg yg tak tgk citer Melayu..

Namun jadi tajuk berita utama bila dicop sebagai PERAMPAS laki orang...adussss malu eh... Apakah dia tak sedar yg kat Malaysia ni kalau rampas laki orang..semua orang akan ambil tahu... setiap tindak tanduk akan dikaji..logik ke tak.. Kamu ambil langkah salah dik... It's ok... Allah sedang uji kamu... sedang uji Romie dan sedang uji Liyana... dan of coz kami sebagai pemantau tak bertauliah ni pun turut sama diuji...

Sekarang adakah mama masih suka kamu... alah tak penting pun kalau mama suka atau tidak.. Biarlah rahsia..

Wassalam...


p/s: Antologi Cinta Buat Raniaterbitan Cempaka Kurnia  Sdn Bhd mmg cerita yg bagus..tp susah la nk tgk memandangkan drama tu tahun 2008 lagi..dan ditayangkan di TV1.. kuarang promosi.. dah la main dlm slot SUTERA pukul 11 pagi...

HANEZ SURAYA bikin blog REDMUMMY traffic melampau..

Wahhh..semua org dok story pasal Hanez Suraya.. iyalah.. sebagai orang perempuan kita mmg la berkongsi rasa dgn isteri si ROMI tu.. sian Liyana Manan..
Sabar ye...
Mama tau ..Liyana geram sebab dia mmg dah tak hendak kat suami dia.. dia cuma nak suruh Hanez dan suami dia sabar sikit je... biar kes cerai selesai.. tapi biasa tak menyempat la tu nak show ke seluruh dunia betapa tulus cinta mereka.. Pliss la Romi...hormat sikit pada wanita yg pernah berjuang dan menggadai nyawa untuk melahirkan zuriat utk kamu... kerana itu wanita2 terutama para ibu2..marah... para bapa...senyapppp je...shhhhh...bkn apa takut terkena tempias...

Kak Red dah buat entry yang berkisarkan kronologi PERHUBUNGAN TIGA PENJURU itu...


Dan wowww mmg kebaboooommm..macam semua org tertumpu kat blog Kak Red...dah la blog Kak Red mmg glamer...
Semua nak baca... mama pun nak baca... tapiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...


Oh no.....traffic???? mama tak sempat pun baca..tp Kak Red kata..tak lama lagi ok le tu...

So....pada yg berminat nak baca sila la ke REDMUMMY.COM.... 

Hebat kau Hanez.. ini yg kau nak kannn..dikenali dan glamer.. no more suam2 kuku lagi... lepas takde la lagi yang menanya.."Hanez Suraya??? Siapa tu?????" Welldone.... (namun sebenarnya...bahagiakah kamu)

Wednesday, March 5, 2014

Cara mudah tambah DUIT..

Hari ni mama nk kongsi cara nk menjemput rezeki...tanpa pergi menjual..tanpa bersusah payah...
Kena usaha sikit sahaja...
Modal pun KECIL sajaaaaa... RM100 sahaja...

Nak tau what's app mama di 0199615469... SEGERA untuk cuba ubah nasib.. rezeki takkan dtg bergolek... INSHA ALLAH ada jalannya..

Private message ke FB pun boleh..klik aje link FB mama kt side bar... nnt mama story...

Mama dah mula syiokkk ni...jommm.. wassap segera sayang2 ku.....segera....segera...


Kalau Aku Kaya

Assalamualaikum..

Janji senang aje nak dilafaz...iyalah modalnya air liur je.. yg susahnya nk menunaikan janji..
Jadi sebelum berjanji..fikir dulu..fikir sedalam yg mungkin..
Bagi yg kurang berduit.. selalu aje janji mcm2.. nk buat mcm2 bila dah kaya..tlg org ni..tlg org tu..tp bila dah betul2 kaya..terus senyap.. adoiiii..
Cakap tak serupa bikin..
Sebab tu time berjanji kena ikhlas krn Allah.. jgn ada riak..
Senang cerita buat dulu baru bagi pada siapa pun yg kita nk kasi..elakkan terlalu byk janji..
Oklah..jom muhasabah diri...
Jgn terlalu byk menabur janji manis..usaha tu yg lebih penting...

Tuesday, March 4, 2014

GOSSIPS: Masalah artis bikin kacau..peminat???

Assalamulaikum...

Alahai malas la nak citer...tapi itulah yg terjadi..bila aje ada artis BIKIN PANAS.. peminat yg lebih2..
Ada banyak kategori peminat ni...

  • Yang mengutuk - peminat yang macam akan segera mengutuk bila ada aje isu yg tak elok.. walaupun kesahihan belum lagi dipastikan... pong pang pong pang tak tentu pasal... bercakap dan bagi komen seolah2 dia ada pada waktu kejadian..
  • Yang membela - peminat yg macam ni tak nak dengar segala yg buruk pasal artis kesayangan mereka.. biarlah artis tu mmg salah..tak pe...akan kubela hingga hujung nyawa.. pastu puji artis melambung2 ..seumpama artis dia tu malaikat..
  • Yang tension - peminat yg tension ini terjadi bila terlalu emosi..kebetulan kisah artis tu sebijik mcm yg pernah terjadi pada mereka..mereka pun mulalah beremosi..  
  • Yang terkena tempias - mereka yg terkena terkena tempias ni kdg2 bukan peminat atau yg suka pun dunia artis..mereka terkena tempias apabila org sekeliling tu terlalu dipengaruhi tentang gossip...contoh gossip seorang artis yg playboy.. bila girlfriend baca dia akan kaitkan kisah artis tu dgn boyfriendnya..walaupun tak pernah terjadi pun yg boyfriend tu playboy.. girlfriend menggunakan kisah artis playboy tu utk memberi amaran pada boyfriend...hihi..jadi boyfriend la y terkena tempiasnya.
Jadi currently byk artis yg BIKIN PANAS.. Mama dan kawan2 yg dah kawin ni akan beremosi apabila ada kisah tentang curang atau rampas suami...ermmm geram.. hihi... jadi laman FB akan jadi medan kami berbincang..tp kami takdelah lebih2..sbb kita tak tahu untung nasib kita nanti... kami lebih cuba memberi motivasi dan berdoa agar kami tak terjebak dgn masalah keluarga terutama dgn husband...

Jadi papa terpaksa menadah telinga dengar bebelan mama...kui..kui..kui...sorry sayanggg...

Apa2 pun jangan pulak kerana kes dan masalah orang lain kita suami isteri berantakan...doakan yg terbaik untuk semua...

Daripada dok fikir masalah orang...jom tambah pendapatan.. klik sini..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MaMa's BloG HisToRy

PAPAnMAMAs' CHECKPOINT

Daisypath Anniversary tickers

Iklan