CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

IM SUPER SYSTEM...tlg click ekkkk....

JantungKU BerDEGUP...if you pun sama...CLICK kat BANNER...

MaMa's CliCks..Love U All....

Tips buat SURPRISE!!!

Tuesday, February 1, 2011

Sayur Campur Simplemama....


Ini sayur campur feveret UYEEH..ayah mama pun suka...kiranya semua suka la..hehehehe

So simple..dan membuka selera...hidangan lengkap..sesuai utk diet....

Bahan2
Kulat merah (cendawan)
Jagung muda
Carrot
Bunga Kobis
Lada Besar
Bawang putih (dicincang halus)
Bawang besar (dipotong membulat)
Tepung jagung
Ayam ( dipotong kecil2)
Bebola ( dibelah 4)
Udang (dibuang kulit)
Tauhu (dipotong kecil2)
Sos Tiram
Kicap manis
Sedikit garam

Cara membuatnya
1. Mula2 tumis bawang putih dan bawang besar..sampai naik bau...
2. Masukkan sos tiram dan kicap...kacau..
3. Masukkan ayam, bebola.udang..goreng sampai masak
4. Masukkan semua sayuran..lada besar sekali...tapi kalau ada capsicum lagi beshhhh...
5. Masukkan air...biar sayur tu berkuah..
6. Bancuh tepung jagung...ikut suka..kalau suka pekat..bancuh banyak sikit..dlm 2 sudu..
7. Masukkan tauhu...
8. Masukkan garam...rasa...kalau rasa perlu tambah sos tiram atau kicap..boleh jer tambah...
9. Biar seketika sehingga sayur masak dengan elok..
10. Bila dah selesai..boleh dihidangkan...

Kalau mama..mama ratah gitu je...sebab dah kenyang...sesuai utk diet....Sayur tu korang boleh je letak apa2...mama ikut yang ada dlm peti..tp kulat merah tu wajib sebab semua suka makan...lauk pun boleh diubah...ikut kemampuan dan kesihatan..iyalah kan..ada tu tak leh makan udang...tp sotong tak disyorkan sb nanti sayur tu jadi rasa pelik sikit..udang lah yang paling beshhhhh...

P/s: mama tak reti tulis resipi kalau tak faham tanya ekkk...pas tu ila dah cuba..sudi2kan comment...mama nak tau gak progressnya....hehehe..SELAMAT MENCUBA....so easy dan cepat...

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MaMa's BloG HisToRy

PAPAnMAMAs' CHECKPOINT

Daisypath Anniversary tickers

Iklan