CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

IM SUPER SYSTEM...tlg click ekkkk....

JantungKU BerDEGUP...if you pun sama...CLICK kat BANNER...

MaMa's CliCks..Love U All....

Wednesday, October 3, 2012

Fasha Sandha mengidam PAJERI NANAS?

Orang mengandung ni mcm2 yg dia idamkan..tak kira la dia tu artis ke..anak raja ke..rakyat jelata ke....mama ni pun selalu mengidam..

Kali ni Fasha mengidam nak makan one of mama's favourite.. PAJERI NANAS... hehehe..tak sangka secitarasa kita rupanya...

Memandangkan ramai yg cakap nanas tu buah yg tajam dan tak sesuai untuk org mengandung...malah ada yg keguguran ..Fasha ni sedikit risau la nak makan walaupun hatinya memang dah kepingin sesangat nak makan...... siap tanya pendapat peminat2 lagi....


Mama pun mengalami benda yg sama.... utk dpt keyakinan baik tanya org ramai2 skit.... tapi apa yg boleh mama ckp lain2 org lain penerimaannya..contohnya mek mama dulu ok je time mengandung mkn nanas..malah nanas baginya adalah penambah tenaga..kalau tak mkn terasa sgt2 lemah... ada gak member seopis mama yg selamba je mkn nanas time preggie...

Mama pulak tak sure mcm mn...tp mama pernah mkn pajeri nanas time mengandung..in case skrg ni mama tgh pregnant dan mama pernah mkn pajeri nanas ..hehehe...tp dlm jumlah yg sikit la...terliur sgt... mama tak mkn nanas yg fresh... tambah pulak mama mmg tak suka mkn nanas fresh gitu..kalau buat kari, pajeri, gulai kuning bersama ikan kering dan acar tu mama feveret la pulak...

Tapi nasihat mama pd sesiapa yg nak sgt mkn ...kita kena tgk keadaan diri dan condition baby dlm kandungan kita...kalau mmg dah disahkan ok dan sihat oleh doktor...boleh la try skit...tp kalau kita ni mmg mempunyai masalah dan pernah keguguran...elakkan la..sbb bagi mama mengidam ni a matter of emotion... cuba muhasabah diri.. dan mama percaya semua akan sanggup berkorban selera dan keinginan dlm memastikan anak dan baby dlm kandungan terpelihara...

So kepada semua ibu2...jaga diri kita dan keluarga kita....love you....

Tuesday, October 2, 2012

Google for MILO..

Wooowww...what's that??? Mata mama meliar ke dlm plastik shopping member mama...
'Oh...mug MILO....beli yg 1 kg ni dpt la mug ni..' member terus explain kat mama...

Dlm hati mama terus menari2....ala2 teruja...nak jugak...nak pusing balik ke shopping mall malas....

'Tak habis lagi kan promotion dia?' tanya mama.
'Tak lagi, sempat lagi kalau nak beli... ni ha dia kasik lagi hadiah 1 kotak air minuman milo dan harga dia pun kurang skit..'
Wah ada lagi best la.....

Hahaha...itu citer 2 hari lepas....semalam punya citer..lps mama balik dari Business Talk, mama pun singgah la shopping mall tu nak Google for MILO ..kenapa mama panggil Google?????..sbb mama teringin sgt2 nak beli ......nak beli la sbb MILO budak dua org kat rumah tu dah habis....actually yg utama mama nak mug tu..hehehehe..boleh en Google..mama pinjam nama you....hehehe...

Terus ke rak MILO...ermmm still ada tp.....harga dah kembali ke harga asal dan time nak tuntut tu..salesgirl tu hanya kasi mug.....air kotak MILO dah takde .....huhuhu...takpe la tak kan nak marah dia.... mama ni yg tak bernasib baik....

Tapi mama masih tersenyum lebar... mama dpt mug MILO edisi 1990... utk kumpul semua mug mama kena beli 3 kali lagi..itu kalau stok mug yg mama nak tu ada....

Inilah kesemua 4 koleksi MILO..dulu hingga sekarang...



Mama beli yg peket ekonomi je....
Jom kepada yg suka memiliki dan mengumpul brg hadiah gini mcm mama...jgn lepaskan peluang..ok..

Ikon negara!!!

Semalam mama tak jenguk pun blog sbb mama seharian bersama 4 Ikon negara.... mama begitu teruja ....
Nak tau tak mama jumpa siapa?

Mama jumpa org2 yg byk memberi mama inspirasi dan kdg2 membuatkan air liur mama meleleh tatkala melihat wajah mereka atau mendengar kisah mereka...

Mama jumpa....mereka semua..


Hebatkan.... tak sangka ek..bila kita jumpa org yg hebat kita juga akan rasa hebat.... mama semakin setuju dgn kata2 itu..malah Datuk Dr Maznah pun kerap kali menyebutnya...

Masa utk mendengar amanat dari setiap seorg drpd mereka tak lama tp aura mereka melekat dgn cepat... bagaimana kalau dpt sentiasa bersama mereka...bertuahnya org2 yg berjaya berada di samping mereka....

Dah lama mama nak jumpa sgt dgn Datuk Maznah.. sejak kecil lg mama melihat beliau... mama tau beliau Iron Lady...gelaran tu sentiasa melekat di hati mama...setiap kali beliau bg motivasi...berdiri bulu roma mama.... beliau simbol keberanian...
Norman  KRU pulak simbol salah seorg artis yg bijak mencipta peluang... dia berwawasan.. dia berani... Kiranya semua adik-beradik dia hebat la...Yusry, Edry semua mempunyai cita2 dan impian yang diorang sedaya upaya cuba realisasikan.....
Dr Irfan Khairi merupakan simbol org Malaysia yg genius... dia bijak menggunakan kemahirannya utk mencipta kejayaan sehingga menjadi jutawan Internet...
Senator Dato' Rahim pula simbol anak Melayu yg berjaya dlm bidang yg dikuasai org bukan bumiputra.. dia bijak dan berjaya dalam bidang Hartanah... dah lama mama nak tgk wajah beliau....

Alhamdulillah mama berkesempatan mengambilsedikit ilmu dan motivasi daripada mereka..

Mama nak sgt ambil gambar mereka tp hehehehe..mama guna kamera telefon yg adooo je la..




Harap masih ada berkesempatan utk berjumpa dgn org2 yg hebat lagi...smoga mama pun boleh berjangkit...hehehehe

Tuesday, September 25, 2012

Pengat Pisang....

Hari ni kawan ofis mama bawa pisang nangka ke ofis... ermmmm sedap tu kalau buat pengat pisang....Tapi mama tak pernah buat la pengat pisang....sebelum ni kakak mama je yg selalu buat... mama ni tukang makan je....pengat pisang kalau makan dgn pulut lagi ummmphhh... ni satu lagi masalah..mama pernah masak pulut atas dapur gas... agak lembik dan melekat2 kat periuk... macam was2 la pulak nak masak...

time lunch hour mama balik rumah kejap sebab nak angkat kain... maklumlah kat KB sekarang ni hujan petang2...dan of coz la mama tak sempat nak pulang, kain baju mama lencun la...

Tetiba je perjalanan pulang macam lancar.. mama berhenti kat Pasar Segar... beli santan dan beras pulut...
Sampai je kat umah.. mama terus ke dapur dan memulakan tugas2 memasak Pengat Pisang impian mama...

Mama masak pulut guna rice cooker sbb takut hangit...hehehe...

Alhamdulillah ...akhirnya siap....

Bila siap aje mama terus telefon papa...

"Pa, nak makan pengat pisang tak?"
Papa terus jawab, "Nak, kalau ada pulut lagi best..."
"Ok..petang nanti ek...mama ada masak ni"

So... mama segera pergi masukkan pulut dan pengat ke dalam Tupperware.. nak makan kat ofis dgn kawan2...

Alhamdulillah dioramg gembira dengan Pengat Pisang dan pulut mama....hehehe.....

Misi mama berjaya... aikk macam misi Haziq la pulak...

Ini la Pengat Pisang dan pulut mama...sorry tak lawa...mama tak rasa pun nakamik gambar..hahaha..papa yg amik kan time makan... bangga kot isteri kesayangan buat pengat...lalalalala....


Sesiapa yg tak pernah buat pengat pisang leh nak amik resepi tak seberapa ni...

Bhn2
10 biji Pisang nangka atau apa2 pisang yg sesuai
200 ml Santan kelapa
3 kerek (gelung) Manisan atau gula melaka (kalau guna gula melaka mama tak berapa pasti...agak2 la ye nampak kuah coklat2)
Daun pandan
Secubit garam
Air

* mama tak letak gula sbb dah manis...kalau korang nak lagi manis tambah la gula biasa...tapi kurangkan gula lebih baik kan...

Cara membuatnya
Panaskan santan..kena kacau tau nanti kuah kita jadi tak cantik kalau santan pecah minyak... bila dan mendidih, masukkan manisan atau gula melaka ....kacau hingga sebati...tambahkan air mengikut tahap kepekatan yg diingini..jangan pekat sgt coz bila pengat dah sejuk, dia akan jd pekat lg...tapi kalau cair sgt pun tak sedap... mama letak dlm 2 kali ganda santan tu...
lepas dah sebati agak masak, masukkan pisang... jgn kacau kuat sgt sbb takut pisang jd tak cantik.. masukkan daun pandan... kecilkan api...masukkan garam... kacau sehingga sebati.. renehkan seketika utk memastikan kuah tu mersap ke dlm pisang.....
Sekarang dah siap....

Hidangkan bersama pulut....ermmm sedaaaaap.... papa yg cakap sedap..mama takkkkkk ngaku pun.....hehehe....




Shila Amzah - Juara Asian Wave 2012

'Alhamdulillah syukur ke hadrat Ilahi.... terima kasih pada semua yg menyokong Shila..Akhinya Shila menang... Malaysia Boleh...' hehehe..japppp ekkk bagi la mama berangan jadi Shila Amzah kejap..nak buat ucapan ni....maklumlah dah menang kat Asian Wave 2012... class ko Shila... tak sia2 mama follow you...hehehe

Anyway...tahniah ye Shila...walaupun mama yakin la Shila takkan baca nyer blog mama...siapa la mama ni... tapi mama harap ada angin yg boleh sampaikan salam tahniah mama..cheewahhh mama berjiwang di petang hari.....

Berkali2 mama tgk kat Youtube persembahan Shila... time Alan Tam nak umum pemenang... mama pun tergelak sama.. time dia ala2 menyakat peserta tu...walaupun hakikatnya sepatah haram mama tak faham... tapi otak bergelga mama ni boleh target la dia kata apa... time dia umum Shila menang...mama pun nangis sama2 ngan Shila... hehehe... mama ni berjiwa Malaysia..kalau bab Malaysia menang mama memang tak leh nak sekat2 air mata kegembiraan..time kalah lagi la....meratap hiba.....(harap PM kita baca entry ini...)

Yang lagi excited bab hadiah....amboi jutawan la you Shila...Shila bakal dapat hadiah lebih daripada sejuta dalam bentuk dana.. kiranya dana utk memasarkan Shila di China la..wow... Asian Wave ni bertaraf Asia Pasifik tau....you deserve sebab dah byk yg you harungi.... tgk N.D Lala tersenyum puas dan seolah menahan sebak membuatkan mama teringat kembali sorotan kisah mereka sekeluarga... mereka pernah jatuh..mereka bangkit kerana berusaha... kita boleh ambil iktibar dari kisah keluarga mereka... nanti bila Shila dah bersedia..mama rasa Shila atau ayahnya boleh menulis buku biografi pasal mereka... mungkin boleh bagi motivasi kepada orang ramai.....




Mengikut paper KOSMO! yg mama baca, Shila akan pulang besok.... semoga semuanya selamat sampai dan sihat walafiat...mesti magazine, paper, stesen TV dan radio berlumba nak interview Shila kan......

Tahniah...and good luck...

p/s: harap Shila akan sentiasa kekal rileks, mesra dan tunduk ke bumi...Insya-Allah....

Maksud Lirik Lagu Oppa Gangnam Style

Fenomena yang dibawa PSY penyanyi tersohor dari Korea Selatan begitu hebat.... seluruh dunia...sampaikan Britney Spears pun minat dan belajar menari ala Gangnam Style...
Time Oppa Gangnam Style (OGS) baru keluar mama tertanya2...ape tu? Gangnam tu mama tau la ...ia nama satu tempat kat Korea ..tempat yg havoc, glamer dan high-class... pusat2 pembedahan plastik pun byk... Haruslah mama tau..hari2 mama ke Korea.... hehehehe...tp bukan secara realiti tp secara visual aje..mama kan addicted dgr cerita Korea.....

Mama teringin nak search tapi jd malas la..kenapa???? sebab mama dengar ada unsur negatif...ala2 mengutuk Nabi Muhammad S.A.W... lagi la mama malas ..buat aper tgk kan.... tp one day.... mama terdengar lagu tu kat radio time drive kerja... oooooo (dgn jakunnya kepala mama terhenjut2...) begini ke lagunya???? patutlah ngetop..so catchy... walaupun mama cuma bait2 lirik berbahasa English aje... tp melodi dia meresap.... ganasssnya lagu ni....
Mama ckp...ohhh tidak..aku tak boleh dok teringat lagu ni....
Balik aje ke rumah... malam tu mama tgk KBS World... disbbkan lagu OGS tu No 1 Hits Korea, ade la video ditunjuknya... barulah mama tgk Horse Riding Dance... bagi mama memang tak berapa manis la nak menarik tarian tu..walaupun hanya utk suka2 aje..lebih2 lagi utk gadis2 Islam yg ayu dan beriman... ade ke tonggeng2 punggung...hehehe...kalau gian sgt menari sorang2 la dlm bilik... tak perlu dpn org ye...
Kalau pasal penari seksi dlm video tu..emmm memang seksi tp bagi mama yg sentiasa menonton citer Korea..fesyen itu memang fesyen diorg... seksi lagi Rihanna Umbrella...(jgn tiru mama ye..berdosa tau tgk org seksi)...

Hero2 mama bkn mama lagi dok rancak nak menari... Abg Uyeeh la paling best...dia lagi advance pada mama..bila papa tanya kat mana tgk..dia kata tgk kat YouTube dgn Nyoh(Makngah) dia.... ayooooyoooo....

Dek kerana begitu hebat penangan OGS.. mama teringin sgt nak tau maksud lirik lagu ni.. hari ni baru mama tergerak hati nak cari kat blog2 kwn2.. bagi yg tak tau lg boleh go through..bg yg dah tau...jom tgk lagi...hahaha..mama dapat kat blog FARIZ RAZALI... blog yg informative.... link utk OGS ialah INI..

lirik Gangnam Style

Lagu ni menceritakan kehidupan di Gangnam.... bagaimana org2 kat sana sibuk dok nak menjaga kehidupan high-class diorg sampai lupa yg mereka dah berhutang keliling pinggang... bagi mama lagu yg berunsur sindiran yg amat bagus... PSY menceritakan kisah benar kebanyakan org di Gangnam..... tp boleh juga jadi renungan buat kita.... orang Melayu pun ada pepatah yg seiring iaitu "biar papa asal bergaya".....

Tentang video dia tu... bagi mama tak yah la dok tiru sgt.... tak elok la... bak kata Ustaz Azhar..kita hanya perlu ikut cara hidup Rasulullah S.A.W...

Wallahua'lam....

Monday, September 24, 2012

Diri wanita

Sebagai seorang perempuan...adakah korang dah kenal diri korang???? Mama pun still konfius...mugkin korang akan anggap mama merapu dan pelik tapi.. itulah kebenarannya..mama masih belajar mengenal diri.. mama masih menkaji diri mama..mama masih cuba membaiki diri mama... dan mama rasa usaha mama tak kan pernah berakhir... sampai mama dijemput Yang Maha Pencipta...Allah s.w.t...

Mama seorang yg garang sebenarnya.. bila aje mama ckp kat kwn2 mama ni garang diorang yg tak berapa rapat akan terkejut sbb mama nampak cool aje... tp yg rapat dan yg pernah jd roommate mama mesti tau... mama ni ok sebenarnya...chewaah... cuma mama ni sensitif, cerewet dan cepat marah...hahaha...byk nya keburukkan....mama tak kan puas hati selagi maksud sebenar atau perkara sebenar tak kesampaian... mama akan berusaha menegakkan kebenaran.. mungkin kat sini la org selalu aje ingat mama seorang pemberontak... tapi mama bukan jenis yang menegakkan benang basah... kalau mama salah..mama akan mengaku tanpa segan silu...

Tapi...hahhhhhh..ada tapinya...mama ni cepat cool, suka tolong org ...malah mama sanggup korban kepentingan mama hanya kerana nak tolong orang..

Tapi masih ramai yg belum kenal mama...dan maaflah pada papa sebab bagi mama papa belum kenal mama sepenuhnya..... dan mama rasa ramai wanita di luar sana yg merasakan perasaan macam  mama.. sesungguhnya wanita sukar untuk difahami... wanita ni sukar untuk dijangka... penuh misteri... hari ni suka..esok tak suka...hari ni tak suka..esok suka..misterikah wanita?????

Mama tak suka bercakap tentang orang lain..terutama org yg mama tak kenal..mama takut nanti tersalah fakta.. mama buat kajian peribadi seorang wanita berasaskan diri mama sendiri...

Mama pernah terbaca dlm majalah yang wanita ni seorang yg memendam rasa... mama cuba kaitkan dgn diri mama.... akhirnya mama dpt rasa yg pendapat itu ada benarnya... mama salah seorang yg memendam rasa... mama suka bermain dgn emosi daripada terus mengekspresikannya...mama akan membuat beberapa analogi dan berfikiran logik... Mama tak nafikan ada juga golongan wanita yg berkeyakinan dan terus meluahkan... memang hebat mama rasakan... tp itu bukan mama.. mama suka berahsia dan memendam.. akhirnya peluang  pergi begitu saja...

Masih ada byk yg terpendam...nanti mama luahkan di lain masa...


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MaMa's BloG HisToRy

PAPAnMAMAs' CHECKPOINT

Daisypath Anniversary tickers

Uyeeh's Checkpoint....

Iklan